Gastlessen alcohol en drugs

Tijdens onze interactieve les over alcohol en drugs draait het vooral om bewustwording van de leerlingen.  We gaan op een veilige, laagdrempelige en leuke manier het gesprek aan en laten leerlingen nadenken over de risico’s van alcohol en drugs. Welke keuze maak je en hoe ga je om met groepsdruk is een belangrijk onderwerp. Onze gastdocenten hebben veel ervaring en kunnen zicht goed verplaatsen in de belevingswereld van jongeren.

Kennis, keuze en gedrag

Vaak starten we de les met een brainstorm of Kahoot! met de klas. Op deze manier kunnen we zien hoe de kennis en ervaring van de leerlingen op het gebied van alcohol en drugs is. Tijdens de les spelen we hier dan op in.

We bespreken de basisinformatie over verschillende genotmiddelen. Wat zijn de gewenste en ongewenste effecten. Waarom gebruiken jongeren alcohol of drugs.

We laten de jongeren tijdens onze interactieve les vooral zelf nadenken over de keuzes die zij hebben.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Effecten op het gedrag
  • Groepsdruk en hoe zeg je nee als je iets niet wil
  • Comazuipen
  • Waar haal je de juiste informatie
  • Waar kun je terecht voor hulp
  • Wanneer spreek je van een verslaving

Wij zijn niet belerend en hebben geen mening. Op deze manier voelen de leerlingen zich veilig en durven vragen te stellen of eigen ervaringen te delen. Zo heeft de les echt nut en blijft de informatie hangen! En om de lessen nog leuker te maken hebben wij alcoholbrillen, drugsdemokoffers en het spel in de mix bij ons.

Kahoot!

Een interactief vragenspel met een luchtige ondertoon waarbij leerlingen met hun mobiel antwoorden moet geven. Door het interactieve karakter zijn ze sneller bereid eerlijk antwoord te geven.

Het zal je verbazen hoeveel ze weten over de verschillende genotsmiddelen. Maar de risico’s dat is echt een ander verhaal…

 

Alcohol en drugs brillen

Hierbij wordt gewerkt met demo-brillen die het effect van alcohol en drugs simuleren. Deze brillen zorgen voor bewustwording hoe je je voelt en reageert onder invloed. Het effect van de alcoholbril is vergelijkbaar met  ongeveer 7 tot 10 glazen alcohol.

Nadat de leerlingen de bril hebben geprobeerd zetten wij zelf de bril op met de vraag ” zou je nu nog bij mij in de auto stappen?” 

Speluitleg

 

Spel ‘in de mix’

Dit spel is bedoeld om jongeren meer bewustwording te geven over de hoeveelheid alcohol in een mixdrankje. Op (huis)feestjes wordt zelf ingeschonken of drinken jongeren uit de fles. 

‘In de mix’ leert dat alcohol in standaard glazen wordt gedronken: hoe sterker de drank, hoe kleiner het glas. Als je alcohol drinkt uit het glas waarin het hoort krijg je bij ieder glas 10 gram pure alcohol binnen. 

Speluitleg

Praktische informatie

  • De standaardlessen zijn volledig af te stemmen op het niveau en de leeftijd van de leerlingen en voor iedere school bieden wij een voorlichting op maat. 
  • Signalering: Als wij tijdens een les signalen opvangen die zorgelijk lijken, dan delen wij die met de begeleidend docent. Indien nodig bieden wij adviezen voor passende hulp.
  • Kosten: Wij kunnen een op maat gemaakte offerte voor u maken. De module alcohol drugs in het verkeer wordt vaak vergoed door Totally Traffic. 
  • Ouderavond: Wij adviseren om naast het aanbod voor jongeren, ook een ouderavond te organiseren. Ouders hebben een grote invloed op de keuzes voor jongeren. Door als school en ouders een lijn te trekken kunnen we er voor zorgen dat jongeren bewuste keuzes maken en verstandig met verleidingen om kunnen gaan.

Referenties; docenten over de lessen

“Al enige jaren nemen wij gastlessen af van Bureau Leefstijl. Wij willen onze leerlingen wijzen op de gevaren en gevolgen van het gebruik van (verboden) middelen, die je tijdens feestjes of festivals kunt verkrijgen. Maar ook het gebruik van alcohol komt ter sprake. Door hier vroegtijdig over te praten en de leerlingen te informeren, willen we onze leerlingen aan het denken zetten. Er wordt dan met eerste jaars leerlingen uit het praktijkonderwijs in groepjes gesproken over deze onderwerpen in relatie met de gevolgen en je gedrag in m.n. het verkeer. De gastdocente zorgt eerst voor een ‘veilige’ omgeving door met de kinderen eerst in gesprek te gaan en door vragen te stellen over het onderwerp. Hierdoor komen de leerlingen los en praten de leerlingen vaak vrij uit. Door middel van een presentatie met ‘herkenbare situaties’ wordt er daarna verder uitleg gegeven over de gevolgen van gebruik van verdovende middelen. Daarnaast kunnen de leerlingen meedenken over een aantal stellingen en aangeven of zij weten wat de alcoholverhoudingen zijn van de verschillende drankjes. Op deze manier wordt het gesprek gestimuleerd. De gastdocente weet zich op het niveau van de leerlingen te bewegen en weet goed hoe zij de leerlingen kan instrueren omtrent deze toch lastige materie. De leerlingen krijgen daarnaast ook de kans om hun eigen ervaringen te delen en vragen te stellen. De gastdocente gaat hier erg goed mee om.

Voor onze school is het erg waardevol om deze lessen aan onze leerlingen te geven. Zij komen regelmatig met dergelijke situaties in aanraking, waarbij het zelfs voorkomt dat dit in het eigen huisgezin voorkomt. Voor de mentor van de klas is het dan belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn. 

Peter van der Laarse
Docent Verkeer Accent Praktijkonderwijs Hoogvliet

“Ik vond het kei leuk!!! Alles is erg goed en duidelijk uitgelegd, met veel praktijkvoorbeelden en het maakte echt indruk op de studenten. Voor herhaling vatbaar wat mij betreft!!! Super bedankt voor jullie inzet en invulling van deze dag.”

Hilde Raats-Adriaensen
docent, mentor, MD Kwaliteitszorg Curio economie en ondernemen

Klas 1H, de eerste groep heeft de workshop drank en drugs als zeer positief ervaren.

Als recreatie klas zijn ze al niet op hun mondje gevallen, maar dit paste helemaal in hun straatje. Er kwamen dan ook genoeg verhalen en voorbeelden uit de klas welke goed werden opgepikt door Miranda. Zij speelde daar heel erg goed op in en kon hen ook mooi adviseren over vragen die de studenten ook echt hadden. Wat doet het met je, ik merk bij vrienden dat… hoe kan je daar mee omgaan? Ze kwam ook enthousiast en open over, waardoor iedereen wel inbreng durfde te hebben.

Al met al een leuke positieve ervaring voor de klas.

Karin de Rooij
Docent De Rooi Pannen

“De klas deed goed mee en stelde goede vragen voor hun dossier. De gastdocente speelde goed in op de vragen die gesteld werden en vertelde veel over de drugs waarmee ze het eerst in aanraking komen, zoals bijvoorbeeld energydrankjes. Ik vond het zelf ook interessant! “

 

Sonja Baatenburg de Jong
Docent Jacob van Liesveldt

Bekijk ook de video voor een impressie van de gastles alcohol en drugs in het verkeer

Ook online gastlessen!

Veel van onze lessen zijn ook online mogelijk zo kunnen wij de leerlingen en docenten ook op afstand ondersteunen bij een gezonde leefstijl.

Neem contact op voor meer informatie >>

Voorlichting aan jongeren, docenten, professionals en bedrijven met passie voor gezondheid!

Meer informatie of direct een les inplannen? Neem contact met ons op!

Andere voorlichtingen die je misschien ook interessant vindt: