Identiteit en seksualiteit (Lessen voor het VO en MBO)

De identiteit van jongeren staat enorm onder druk vandaag de dag. Veel jongeren hebben een negatieve kijk op zichzelf en hun leven, en zien hun toekomst somber in. Welke keuzes moet ik maken? Ik weet het allemaal niet meer.  Wie ben ik echt? Ben ik het waard om te leven? Waar kan ik terecht voor hulp? Dit zijn vragen die wij regelmatig horen tijdens onze lessen.

Tijdens deze lessen gaan wij vooral in gesprek. Wij luisteren naar wat zij te vertellen en ze mogen vragen stellen. Het is zó belangrijk dat jongeren zich gehoord en gezien voelen. Wij proberen negatieve emoties om te zetten naar positiviteit. 

Vanuit een positief zelfbeeld en een sterk basisfundament zullen jongeren betere en weloverwogen keuzes maken gedurende hun leven, ook op gebied van seksualiteit.

In onze lessen staat identiteit centraal.

  • Wat is identiteit? (wie ben jij?)
  • Waardoor kan mijn identiteit beïnvloed worden?
  • Welke keuzes maak je? Hoe kun je betere keuzes maken?
  • Wie of wat kan jouw keuzes beïnvloeden?
  • Wat betekent seksualiteit voor jou?
  • Hoe kan ik een positief zelfbeeld ontwijkkelen?
  • Welke keuzes op seksueel gebied passen bij mij?
  • Hoe zeg ik nee als ik iets niet wil?
  • Wat zijn normen en waarden in een relatie?
  • Maar ook: waar kun je hulp vinden als het even niet zo goed gaat.

 

Seksuele voorlichting en praten over seks in het algemeen blijft voor veel jongeren lastig. Wij gaan op laagdrempelige wijze het gesprek aan. Wij oordelen niet en hebben geen mening,  waardoor er tijdens de lessen een veilige omgeving wordt gecreëerd, waarin jongeren zich op het gemak voelen en open durven zijn.

De voorlichting biedt jongeren handvatten voor een gezonde seksuele ontwikkeling en stelt de leerlingen in staat verantwoorde keuzes voor zichzelf te maken. We bespreken kort de seksuele functies en ontwikkeling in het lichaam, en het verloop van de voortplanting. De nadruk binnen de lessen ligt op de sociale, emotionele en culturele aspecten van seksuele ontwikkeling. Ook geloof wordt hierin meegenomen.

  • Wij hebben goed contact met mentoren, zorgcoördinatoren, SLB-ers en vertrouwenspersonen van de school om eventuele zorgen te delen.
  • Wij hopen met onze lessen een steentje te mogen bijdragen aan een positieve verandering binnen het leven van jongeren. Gelukkig horen we vaak dat jongeren onze lessen heel leuk en nuttig vinden, en nadenken over de keuzes die zij maken. Soms blijven jongeren na de les nog even hangen voor een mooi gesprek.
  • De jongeren zijn onze volgende generatie, en als zij stabieler worden, heeft dat een positief effect voor hun kinderen.  Dat is wat wij willen overbrengen!
  • We hebben een koffer met voorbehoedsmiddelen, en daarnaast kunnen we aan de hand van demo penissen en condooms laten ervaren wat juist condoomgebruik is.
  • We gaan in gesprek over de verantwoordelijkheden van anticonceptie bij jongens en meisjes, SOA’s, en het voorkomen van een zwangerschap.
  • Het team van Bureau Leefstijl bestaat uit professionals die ervaren zijn om deze lessen te geven.
  • Wij hebben ervaring met het geven van voorlichtingslessen aan jongeren op het VSO, SVO, VO en MBO, en trainen daarnaast docenten en zorgprofessionals én geven ouderavonden.

Menstruatie-les

Binnen bepaalde sociale omgevingen is spreken over menstruatie taboe. Speciaal voor deze doelgroep hebben wij een menstruatie-les ontwikkeld. Deze les vindt plaats in kleine groepen waarin extra op veiligheid wordt gelet. Tijdens deze les voeren we een gesprek over de ontwikkeling van het lichaam, hygiëne en de omgeving van de jongeren. We nemen uitgebreid de tijd om alle vragen te beantwoorden en de leerlingen met een positief en veilig gevoel weg te laten gaan